قــــــــــــوانــیــــــــــــــن
قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

اداری، استخدامی و ...

دستورالعمل اجرائی مربوط به دیون بلامحل شماره 8291/5556/56 واصلاحیه های شماره30617/ 1709 /56و56/9104/16247و54085/3100/56


 

 


دستورالعمل اجرائی مربوط به دیون بلامحل
شماره 8291/5556/56 مورخ 21/4/1367
در اجرای مواد(8) و(58) قانون محاسبات عمومی کشور انواع دیون بلامحل ونحوه رسیدگی و اعلام موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی با پرداخت دیون مذکور بشرح زیر ابلاغ می گردد:
ماده 1-انواع دیون بلامحل
انواع دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشورکه در اجرای ماده (58) قانون مذکور با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی حسب مورد از محل اعتبار جاری دیون بلامحل مندرج در بودجه و یا موافقت نامه شرح فعالیت وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و دستگاه‌های اجرایی محلی قابل پرداخت می باشد به شرح زیر است:
الف - وجوه محکوم به دولت در مورد احکام قطعی دادگا‌ه‌ها و اوراق لازم‌الاجرای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی و یا اجرای دادگاه‌ها و سایر مراجع قانونی موضوع قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تامین و توقیف اموال دولتی مصوب1365/8/15.
ب - انواع بدهی به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی بابت خدمات انجام شده مانند حق اشتراک و بهای آب و برق مصرفی و هزینه‌های مخابرات، پست و هزینه‌های مشابه که خارج از اختیار دستگاه اجرایی، زاید بر اعتبار مصوب ایجاد شده باشد.
ج -1- دیون مربوط به هزینه‌های پرسنلی از قبیل ترفیع و ارتقای گروه، هزینه سفر و نقل و انتقال ناشی از انتصابات ضروری، حق عائله مندی،کمک های غیرنقدی و سایر هزینه‌های پرسنلی که بر اثر تصویب و اجرای قوانین و مقررات قانونی خارج از اختیار دستگاه اجرایی زاید بر اعتبارات مصوب مربوط ایجاد شده و یا اعتباری برای آنها منظور نگردیده مشروط برآن‌که پرداخت آن موکول به وجود اعتبار نشده باشد (اصلاحی).
ج-2- دیون مربوط به فوق العاده روزانه ماموریت و هزینه سفر افراد و یا واحدهای نظامی و انتظامی و قضایی و امنیتی که در ارتباط حوادث اضطراری و ناگهانی نظیر جنگ، شورش و یا مسایل مهم و حائز فوریت قضایی و امنیتی به ماموریت اعزام و یا ماموریت آنها تمدید می‌گردد.
ج-3- دیون مربوط به هزینه‌های درمانی و بهداشتی دستگاه‌های مسوول بهداشت و درمان ناشی از افزایش غیرعادی و غیرقابل پیش بینی بیماران به علت حوادث مهم و ناگهانی از قبیل شیوع بیماری‌های همه‌گیر، وقوع سیل و زلزله جنگ و آتش‌سوزی.
ج-4- دیون مربوط به پاداش پایان سال کارکنان دولت که به موجب تصویب نامه هیات وزیران به استناد قوانین استخدامی به طور عمومی برقرار گردیده مشروط برآن‌که پرداخت آن منوط به وجود اعتبار نشده باشد.
ج-5- سایر بدهی‌های موضوع بند"ج" ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور که علاوه بر موارد فوق خارج از اختیار دستگاه‌های اجرایی، زاید بر اعتبارات مصوب ایجاد شده و یا اعتباری برای آنها منظور نشده باشد به شرط انطباق با مفاد ماده (8) مذکور، حسب مورد بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوط و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی.
ماده 2- مرجع و نحوه رسیدگی به دیون بلامحل در مرکز
الف- به منظور رسیدگی به دیون بلامحل وزارتخانه‌ها وموسسات دولتی در مرکز از انطباق دیون مذکور با مفاد ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور و این دستور‌العمل کمیسیون سه نفره‌ای تحت عنوان" کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل" در وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل نظارت بر اجرای بودجه) با شرکت نمایندگان ادارات کل نظارت بر اجرای بودجه و امور ذیحسابی‌ها ونظارت مالی و خزانه تشکیل می‌گردد. نمایندگان مزبور بنا به پیشنهاد مدیران کل ادارات مربوط و حکم معاون هزینه و خزانه‌دار کل کشور تعیین خواهند شد.
ب- وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت هزینه وخزانه‌داری کل کشور) همه ساله تا پایان خرداد ماه برنامه زمان‌بندی شده‌‌ رسیدگی به دیون بلامحل موضوع این دستور‌العمل را تنظیم، به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اعلام خواهد نمود.
ج- وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مستقر در مرکز موظفند فهرست دیون بلامحل مشمول این دستورالعمل را به استثنای موارد موضوع بند "هـ" ردیف"2" این دستور العمل با در نظرگرفتن اعتبار جاری مصوب مربوط و صورت‌ ریزی که مبنای پیش بینی و تصویب اعتبار مذکور بوده در چهار نسخه تنظیم و پس از امضای وزیر یا رئیس موسسه مربوط یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب مربوط حداقل یک هفته از موعد مقرر در برنامه زمان‌بندی‌شده موضوع بند "ب" فوق همراه با اصل مدارک مورد استناد به وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل نظارت بر اجرای بودجه) ارسال دارند تا درکمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مطرح و مورد رسیدگی واقع شود.
د- کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مکلف است در مواعد مقرر در برنامه زمان‌بندی شده موضوع بند"ب" ردیف"2" این دستور العمل به فهرست دیون بلامحل واصله از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مدارک منضم به آنها با حضور ذیحساب مربوط یا معاون او رسیدگی و نتیجه را ضمن تنظیم صورت مجلس از طریق اداره کل نظارت بر اجرای بودجه برای اتخاذ تصمیم و اعلام به دستگاه اجرایی ذی‌ربط به معاون هزینه وخزانه‌دار کل کشور گزارش نماید.
هـ - به منظور ایجاد تسهیل در امر پرداخت دیون بلامحل موافقت می‌شود وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی دیون بلامحل مشروحه ذیل:
هـ 1- وجوه مربوط به محکوم به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی موضوع بند "الف" ردیف "1" این دستورالعمل.
هـ2- بهای آب و برق وگاز مصرفی و هزینه‌های مخابرات و پست موضوع قسمتی از بند " ب" ردیف "1" این دستورالعمل(اصلاحی).
هـ۳- دیون مربوط به ترفیع و ارتقای گروه وحق عائله‌مندی وکمک های غیرنقدی موضوع قسمتی از بند"ج-1" ردیف"1" این دستورالعمل.
هـ4- دیون مربوط به پاداش پایان سال موضوع بند"ج-4" ردیف"1" این دستور العمل، را که زاید بر اعتبارات جاری مصوب ایجاد شده باشد بدون طرح درکمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل با رعایت مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و سایر ضوابط مقرر در این دستور العمل از محل اعتبار جاری مصوب تخصیص یافته دیون بلامحل منظور در بودجه‌های مربوط پرداخت نمایند. فهرست این قبیل دیون باید با امضای مشترک وزیر یا رئیس موسسه مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آنها و ذیحساب مربوط همراه با درخواست وجه مربوط به خزانه و نسخه‌ای از فهرست مذکور به اداره کل نظارت بر اجرای بودجه ارسال گردد.
ماده 3-مرجع و نحوه رسیدگی به دیون بلامحل در استان‌ها
الف- در اجرای اصل عدم تمرکز و به منظور جلوگیری از مکاتبات و صرف وقت انسانی، با توجه به ماده (58) قانون محاسبات عمومی کشور اختیار و مسوولیت رسیدگی و اعلام موافقت با پرداخت دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون مذکور درمورد دستگاه‌های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و موسسات دولتی مستقر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های مربوط تفویض می‌گردد که با رعایت کامل مفاد این دستورالعمل و سایر مقررات مربوط اقدام لازم معمول دارند.
ب- کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل در مرکز هر استان با شرکت معاون امور هزینه اداره کل امور اقتصادی و دارایی و ذیحساب اداره کل نام برده و یک نفر واجد صلاحیت دیگر به انتخاب مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط تشکیل خواهد شد.
ج- اداره کل امور اقتصادی و دارایی هر استان همه ساله تا پایان خرداد ماه برنامه زمان‌بندی شده رسیدگی به دیون بلامحل دستگاه‌های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و موسسات دولتی مستقر در مرکز و شهرستان‌های استان مربوط را تنظیم و به دستگاه‌های اجرای ذیربط اعلام خواهد نمود.
د- دستگاه‌های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و موسسات دولتی مستقر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها مکلفند فهرست دیون بلامحل مشمول این دستوالعمل را به استثنای موارد موضوع بند " و" ردیف"3" این دستورالعمل با در نظر گرفتن اعتبار جاری مصوب مربوط و صورت‌ریزی که مبنای پیش بینی و تصویب اعتبار مذکور بوده در چهار نسخه تنظیم و پس از امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط و یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب ذی‌ربط حداقل یک هفته قبل از موعد مقرر در برنامه زمان بندی شده موضوع بند"3" این دستورالعمل همراه با اصل مدارک مورد استناد به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال دارند تا در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مطرح و مورد رسیدگی واقع شود.
هـ - کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مکلف است در مواعد مقرر در برنامه زمان‌بندی شده موضوع بند"ج" ردیف"3" این دستورالعمل به فهرست دیون بلامحل واصله از دستگاه‌های اجرایی تابع نظام بودجه استانی و موسسات دولتی مستقر در مرکز شهرستان‌های استان مربوط و مدارک منضم به آنها با حضور ذیحساب مربوط یا معاون او رسیدگی و نتیجه را برای اتخاذ تصمیم و اعلام به دستگاه اجرایی ذیربط به مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط گزارش نمایند.
و- به منظور ایجاد تسهیل در امر پرداخت دیون بلامحل موافقت می‌شود دستگاه‌های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و موسسات دولتی مستقر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها دیون بلامحل مشروحه ذیل:
و-1- وجوه مربوط به محکوم به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی موضوع بند"الف" ردیف"1" این دستورالعمل.
و-2- بهای آب، برق و گاز مصرفی، هزینه‌های مخابرات و پست موضوع بند"الف" ردیف"1" این دستور العمل (اصلاحی) را که زاید بر اعتبارات جاری مصوب ایجاد شده باشد بدون طرح درکمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل با رعایت مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و سایر ضوابط مقرر در این دستورالعمل از محل اعتبارجاری مصوب تخصیص یافته دیون بلامحل منظور در بودجه‌های مربوط پرداخت نمایند. فهرست این قبیل دیون باید با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا رئیس موسسه مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آنها و ذیحساب ذی‌ربط همراه با درخواست وجه حسب مورد به خزانه یا نمایندگی‌ خزانه در استان مربوط و نسخه‌ای از آن به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط ارسال گردد.
ماده 4-دیون بلامحل طرح‌های عمرانی
دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور که بر اثر اجرای طرح های عمرانی ایجاد می‌شود با توجه به مفاد قسمت اخیر ماده (58) قانون مذکور با تایید وزارت برنامه و بودجه از محل اعتبارات عمرانی مربوط قابل پرداخت خواهد بود و فهرست انواع دیون بلامحل موضوع بند"ج" ماده (8) قانون فوق الذکر در مورد طرح‌های عمرانی متعاقبا از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و اعلام خواهد گردید.
ماده 5-مقررات متفرقه
الف- پرداخت فوق العاده روزانه ماموریت و هزینه سفر ماموریت (به استثنای موارد مذکور در بند"ج-2" ردیف"1" این دستورالعمل) و فوق العاده اضافه‌کار ساعتی و پاداش (به استثنای مورد مذکور در بند"ج-4" ردیف"1" این دستور العمل) و اصل حقوق و فوق العاده شغل استخدام جدید و همچنین هزینه‌های مربوط به تهیه لباس جهت تحویل به مستخدمین و هزینه‌های مربوط به اجرای قراردادها اعم از خرید کالا یا خدمت و هزینه‌های مربوط به خرید وسایل اداری و هزینه‌های سرمایه‌ای و مشابه آنها و سایر هزینه‌هایی که اصولا انجام آنها مشروط به وجود اعتبار است و به طور کلی تعهداتی که به طور اختیاری زاید بر اعتبار مصوب و یا برخلاف مقررات ایجاد شود خارج از شمول مواد"8" و"58" قانون مذکور از محل اعتبار مواد مربوط همان سال یا سال بعد اقدام شود و به همین جهت این قبیل دیون و تعهدات قابل طرح و پذیرش در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل موضوع این دستورالعمل نخواهد بود.
ذیحساب موظف است پرداخت هرگونه وجهی در ارتباط با مواد"92" و"93" قانون مذکور را همزمان به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور گزارش نماید.(اصلاحی).
ب- رسیدگی‌های کمیسیون‌های موضوع بند"الف" ردیف"2" و بند" ب" ردیف"3" این دستورالعمل صرفا ناظر بر انطباق نوع دین با مفاد ماده(8) قانون محاسبات عمومی کشور و ضوابط مقرر در این دستور‌العمل بوده و مسوولیت صحت مبلغ دین و محاسبه ریز آن و رعایت سایر مقررات مربوط، براساس قانون محاسبات عمومی کشور حسب مورد بر عهده ذیحساب و دستگاه اجرایی ذی‌ربط خواهد بود. / ۱۹۵۵
محمد جواد ایروانی - وزیر امور اقتصادی و دارایی

اصلاحیه‌های دستورالعمل اجرایی دیون بلا محل:
شماره - 30617/ 1709 /56 مورخ 1367/10/11
به استناد مواد (8) و (58) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366/6/1 دستورالعمل اجرایی مربوط به دیون بلا‌محل به شماره 8291/ 5556/ 56 مورخ /4/21 1367 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
1- عبارت " و کار" در ابتدای بندهای (هـ - 2) ردیف (2) و (و -2) ردیف (3) بعد از عبارت " بهای آب و برق " اضافه شود.
2- عبارت " استخدام جدید " در بند (الف ) ردیف (5) بعد از عبارت " ... و اصل حقوق و فوق العاده شغل " اضافه شود».
محمد جواد ایروانی - وزیر امور اقتصادی و دارایی


شماره - 56/9104/16247 مورخ 1373/7/19
به استناد مواد (8) و (58) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366، دستورالعمل اجرایی مربوط به دیون بلا‌محل به شماره 8291/ 5556/ 56 مورخ 1367/4/21 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
1- عبارت " هزینه سفر و نقل و انتقال ناشی از انتصابات ضروری " در بند (ج - 1 ) ردیف (1) بعد از عبارت و " ارتقا گروه "اضافه شود.
2- در بند الف ردیف (5) مقررات متفرقه بعد از عبارت " هزینه سفر " کلمه " ماموریت " اضافه شود».
حسین نمازی - وزیر امور اقتصادی و دارایی


بخشنامه پیوستی به دستورالعمل اجرائی مربوط به دیون بلامحل
(مواردی از دیون بلامحل که به طرح در کمیسیون دیون بلامحل نیاز ندارد)
شماره 54085/3100/56 - مورخ 12/4/1387
وزارت....
موسسه ....
سازمان امور اقتصادی و دارائی استان....
ذیحسابی و اداره کل امور مالی....
ذیحسابی....
به منظور ایجاد تسهیلات در امر پرداخت دیون بلامحل مربوط به مستخدمین دولت ناشی از اجرای قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن و سایر قوانین و مقررات به استناد مواد 8 و 58 قانون محاسبات عمومی کشور موافقت می گردد دیون مشروحه ذیل:
1- تعهدات مربوط به پاداش پایان خدمت و مطالبات ذخیره مرخصی بازنشستگان ناشی از اجرای قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و ... .
2- کمک هزینه فوت و ازدواج مستخدمین شاغل – بازنشسته و مستمری بگیر و افراد تحت تکفل آنان ناشی از اجرای قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و .... .
3- کمک هزینه اولاد.
که زائد بر اعتبارات مصوب ایجاد شده است ، بدون طرح در کمیسیون دیون بلامحل موضوع دستورالعمل اجرائی شماره 8291/5556/56 مورخ 21/4/1367 و با رعایت مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و سایر ضوابط مقرر در دستورالعمل مذکور از محل اعتبار هزینه ای مصوب تخصیص یافته مربوط به دیون بلامحل منظور در بودجه دستگاه های اجرائی مشمول مقررات مزبور تامین و پرداخت گردد.
ضمنا ضروری است سازمان های امور اقتصادی و دارائی استان ها مفاد این بخشنامه را به ذیحسابان دستگاه های اجرائی محلی تابع نظام بودجه استانی ابلاغ نمایند./ن م ه ۲۱۴۹
                                                                                                                   حسین صمصامی

                                                                                                     سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارائی



دستورالعمل جدید اجرایی مربوط به دیون بلامحل موضوع مواد (8) و (58) قانون محاسبات عمومی کشور (بخشنامه شماره 49666/56 مورخ 24/3/1394 وزارت امور اقتصادی و دارایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.