قــــــــــــوانــیــــــــــــــن
قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

اداری، استخدامی و ...

رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در ارتباط با احتساب سابقه اسارت در اعطای مرتبه، ترفیع و ارتقاء (ماده 13 قانون حمایت از آزادگان


 تاریخ: 06 آبان 1392
کلاسه پرونده: 90/163
شماره دادنامه: 497
موضوع رأی: عدم ابطال مصوبه ششمین جلسه مورخ 25/11/1372 هیأتهای امنای دانشگاههای کشور
شاکی: محمدرضا امیرمحمدی

بسم الله الرحمن الرحیم

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی، ابطال مصوبه ششمین جلسه مورخ 25/11/1372 هیأتهای امنای دانشگاههای کشور در خصوص «برقراری امتیازات لازم برای اعضای هیأت علمی ایثارگر» را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" سلام علیکم:
احتراماً طبق ماده 13 قانون حمایت از آزادگان مصوب سال 1368، لازم است که به ازای هر سال اسارت اسرای آزاد شده (آزادگان)، دو سال سابقه خدمت محاسبه شود، اما هیأتهای امنای دانشگاههای کشور، در جدول اعطای مرتبه و ترفیع و ارتقای موضوع بند 1 مصوبه ششمین جلسه خود مورخ 5/11/1372، با تعیین سقف برای اخذ پایه ترفیع، قانون صدرالذکر را نقض کرده است.
این جانب مدت 7 سال و 4 ماه و 9 روز در اسارت دشمن بوده ام و طبق قانون حمایت از آزادگان، باید 14 سال و 8 ماه و 18 روز سابقه خدمتی و به ازای هر سال یک پایه یعنی حداقل 14 پایه برای این جانب محاسبه شود که طبق مصوبه اخیرالذکر، تنها 11 پایه به این جانب تعلق گرفته است. بنا به مراتب تقاضای صدور حکم بر ابطال مصوبه یاد شده را دارم. "
متن مصوبه مورد اعتراض به قرار زیر است:
" مصوبه ششمین جلسه هیأتهای امنا از دوره اول «برقراری امتیازات لازم برای اعضای هیأت علمی ایثارگر» مورخ 25/11/1372
منظور کردن امتیازاتی برای آزادگان و جانبازان و رزمندگان عضو هیأت علمی با توجه به امتیازاتی که برای این افراد در مورد مشمولان قانون استخدام کشوری پیش بینی شده بود مطرح و ضوابط پیشنهادی به شرح زیر به تصویب رسید:
1- نحوه اعطای مرتبه و ترفیع و ارتقا:
ردیف آزادگان، اسرا، مفقودین جانبازان رزمندگان امتیاز
1 تا یک سال سابقه اسارت یا مفقودیت 10% تا 19% از کارافتادگی 6 ماه تا یک سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 1 پایه ترفیع
2 1 تا 2 سال سابقه اسارت یا مفقودیت 20% تا 29% از کارافتادگی 1تا2 سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 2 پایه ترفیع
3 2 تا 3 سال سابقه اسارت یا مفقودیت 30% تا29% از کارافتادگی 2تا 3 سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 3 پایه ترفیع
4 3 تا4 سال سابقه اسارت یا مفقودیت 40% تا 49% از کارافتادگی 3 تا4 سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 5 پایه ترفیع
5 4 تا 5 سال سابقه اسارت یا مفقودیت 50% تا 59% از کارافتادگی 4 تا5 سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 7 پایه ترفیع
6 5 تا6 سال سابقه اسارت یا مفقودیت 60% تا 69% از کارافتادگی 5 تا6 سال خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 9 پایه ترفیع
7 6 سال به بالا سابقه اسارت یا مفقودیت 70% تا به بالا از کارافتادگی 6 سال به بالا خدمت در جبهه (کمتر از شش ماه تعلق نمی گیرد) 11 پایه ترفیع
2-1- ترفیعات بعدی این اعضا مشمول مقررات آیین نامه ترفیع است."
در پاسخ به شکایت شاکی، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به موجب لایحه شماره 21953/7/75/91- 5/2/1391 توضیح داده است که:
" با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره 90/163 – 6/12/1390 موضوع پرونده شماره 9009980900017999، در خصوص دادخواست آقای محمدرضا امیرمحمدی مبنی بر ابطال مصوبه ششمین جلسه هیأتهای امنای دانشگاههای کشور مورخ 25/11/1372، به استحضار می رسد:
1- بدیهی است قوانین و مقررات راجع به ایثارگران از جمله قانون حمایت از آزادگان نسبت به کلیه قوانین و مقررات استخدامی دیگر حتی مقررات خاص استخدامی از جمله مصوبات هیأت امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، قانون خاص تلقی شده و در صورت مغایرت بر آنها حاکم است که این موضوع در آیین نامه جدید استخدامی اعضای هیأت علمی که از ابتدای سال 1391 قابل اجراست نیز پیش بینی شده است.
2- بنا بر ماده 13 قانون حمایت از آزادگان « مدت اسارت برای عموم آزادگان اعم از این که قبل از اسارت در دستگاهها شاغل بوده و یا بعد از اسارت شاغل شوند با تمایل آنان به ازای هر یک سال اسارت دو سال به عنوان سابقه خدمت رسمی و مرتبط تلقی می شود و از هر لحاظ مورد محاسبه قرار خواهد گرفت...».
3- چنان که ملاحظه می شود اجرای ماده 13 مقید به «تمایل آزادگان مبنی بر احتساب مدت اسارت» شده است. بنابراین، قانون در خصوص مواردی که آزادگان تمایل خود را اعلام یا اظهار نداشته باشند ساکت است. مصوبه ششمین جلسه هیأتهای امنا در راستای رفع خلاء قانون، امتیازاتی را به شرح مقرر در جدول مربوط برای آزادگان پیش بینی کرده است که، در صورت عدم تمایل یا عدم اعلام آزادگان مبنی بر اجرای ماده 14، قابلیت اجرایی خواهد داشت.
نظر به مراتب فوق و قابلیت جمع ماده 13 قانون حمایت از آزادگان و مصوبه هیأت امنا درخواست ابطال مصوبه مذکور مبنای قانونی نداشته و رد دعوای شاکی مورد استدعاست. شایان ذکر است در راستای تامین حقوق قانونی لازم و کافی است که آزادگان عزیز مراتب تمایل خود را در اجرای ماده 13 اعلام و اثبات نماید تا حقوق مقرر طبق ضوابط قانونی برقرار شود."
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎کند.
رأی هیأت عمومی
در ماده 13 قانون حمایت از آزادگان ( اسرای آزاده شده) بعد از ورود به کشور مصوب 13/9/1368 مقرر شده است مدت اسارت برای عموم آزادگان اعم از این که قبل از اسارت در دستگاهها شاغل بوده و یا بعد از اسارت شاغل شوند با تمایل آنان به ازای هر یک سال اسارت دو سال به عنوان سابقه خدمت رسمی و مرتبط تلقی می شود و از هر لحاظ مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. نظر به این که حکم مقنن ناظر بر احتساب هر سال اسارت به عنوان دو سال سابقه خدمت رسمی است و مدت اسارت از هر لحاظ قابل محاسبه شناخته شده است و در مصوبه مورد اعتراض نیز سابقه اسارت در اعطای مرتبه، ترفیع و ارتقاء قابل محاسبه پیش بینی شده است، بنابراین مغایرتی با حکم فوق الذکر مقنن ندارد و قابل ابطال تشخیص نمی شود./

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
محمدجعفر منتظری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.