قــــــــــــوانــیــــــــــــــن
قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

اداری، استخدامی و ...

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده + مصوبه هیئت دولت


 قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده

 قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده

ماده واحده ـ از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۲ و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود.

تبصره۱ـ دولت می‌تواند هر پنج سال یک بار، با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخصهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخصهای مندرج در قوانین برنامه پنجساله با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام کند.

تبصره۲ـ به دولت اجازه داده می‌شود مرخصی زایمان مادران را به نه ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.


این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به نه ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن نه ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۹/۳/۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

-----------------------------------

تصویب نامه شماره ۹۲۰۹۱/ت۴۶۵۲۷هـ مورخ ۱۹/۴/۱۳۹۲ هیأت وزیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۶/۴/۱۳۹۲ به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده -مصوب ۱۳۹۲- تصویب نمود:

۱- مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیردولتی نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین می شود. همسران افراد یاد شده نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.

۲- مفاد این تصویب نامه به مادرانی که سن فرزند آنان به نه ماهگی نرسیده است تسری می یابد و مدت مرخصی آنان تا نه ماهگی نوزاد افزایش می یابد.

۳- تاریخ اجرای این تصویب نامه از زمان لازم الاجرا شدن قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده -مصوب ۱۳۹۲- تعیین می شود.

محمدرضا رحیمی- معاون اول رییس جمهور


دریافت فایل pdf اینجا کلیک کنید


اعلام مشمولین و نحوه استفاده از دو هفته مرخصی زایمان ویژه مردان (نامه شماره 342/20100 مورخ 04/06/1392 دیوان محاسبات کشور)

جناب آقای حسینی

مشاور محترم رییس کل و مدیر کل امور اداری و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور

سلام علیکم
احتراماً بازگشت به نامه شماره 200/30100/د مورخ 30/04/1392، نظریه شماره (1634) ستاد مشاوره فنی و حقوقی دیوان محاسبات کشور به شرح زیر ابلاغ می گردد:

1- مستند به حکم مندرج در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب سال 1392 مبنی بر لغو کلیه محدودیت های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال 1372 برای «والدین شاغل» ، مرجع ضمیر «همسر آنان» در تبصره (2) ذیل ماده واحده مزبور، مادران شاغل بوده و حکم بند (1) تصویب نامه شماره 92091/ت46527هـ مورخ 19/4/1392 هیأت وزیران، استحقاق پدران در بهره مندی از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی، منوط به اشتغال مادران است.

2- نظر به هدف مقنن و روح حاکم بر قانون و مقررات موضوعه، آغاز مرخصی دو هفته ای پدران، ملازمه ای با تاریخ ولادت نوزاد نداشته، لذا از زمان تولد نوزاد تا انقضاء نه ماه باید استفاده شود.

محمدرضا عبدالمالکی- دبیر ستاد مشاوره فنی و حقوقی و سرپرست اداره کل حقوقی و بررسی های فنی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.