قــــــــــــوانــیــــــــــــــن
قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

قــــــــــــوانــیــــــــــــــن

اداری، استخدامی و ...

آئین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی آن


  


فصل اول : کلیات

ماده ( 1 )
واژه ها و اصطلاحات به کار برده شده در این آئین نامه به شرح زیر تعریف می شود :
الف ) « سازمان » : سازمان امور مالیاتی کشور
ب ) « قانون » : قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/66 و اصلاحیه های بعدی آن مبنی بر اصلاحیه مصوب مورخ 27/11/80
ج ) « واحد مالیاتی » : کوچک ترین جزء تقسیمات اداری است که بر اساس محدوده جغرافیایی , منابع مالیاتی , نوع مودیان یا حسب وظیفه مقرر در « قانون » از طرف « سازمان » تعیین می شود .
د ) « اداره امور مالیاتی » : منظور از اداره امور مالیاتی در موارد مختلف « قانون » , واحد سازمانی مشخص است که شامل تقسیمات اداری کوچک کوچک تری به نام « واحد مالیاتی » می باشد و بر اساس محدوده جغرافیایی , منابع مالیاتی , نوع مودیان , یا بر اساس نوع وظیفه با تعداد کافی « واحد مالیاتی » تشکیل می شود .

ماده ( 2 )
وظایف شناسایی , تشخیص درآمد مشمول مالیات با تاکید بر انتزاع آنها از سایر وظایف و مطالبه و وصول مالیات موضوع « قانون » و هم چنین اداره امور مراجع مالیاتی از جمله هیئت های حل اختلاف مالیاتی به عهده « سازمان » می باشد . وظایف مذکور نسبت صلاحیت های مسئولیت های فنی و تخصصی و اداری بر اساس « قانون » مقررات مربوط به رعایت مفاد این آئین نامه , حسب مورد به ماموران مالیاتی با سایر مراجع حسب تشخیص سازمان محول خواهد شد .

ماده ( 3 )
وظایف و مسئولیت های ماموران مالیاتی منحصراُ در اداره امور مالیاتی است که در آن به خدمت گرفته می شوند.

فصل دوم: مأموران مالیاتی

ماده ( 4 )
کلیه کارکنانی که عهده دار انجام وظایف موضوع ماده 219 « قانون » مشتمل بر شناسایی , تشخیص , مطالبه و وصول مالیات های موضوع « قانون » می باشند , « ماموران مالیاتی » نامیده می شوند. تبصره : سازمان می تواند شناسایی , رسیدگی , مطالبه و وصول سایر انواع مالیات هایی را که به موجب مقررات قانونی موضوعه عهده دار می باشد به ماموران مالیاتی موضوع این ماده محول نماید.

ماده ( 5 )
عناوین شغلی « ماموران مالیاتی » عبارت است از , کمک کارشناس مالیاتی , کاردان مالیاتی , کارشناس مالیاتی , کارشناس مسئول مالیاتی , رئیس گروه مالیاتی و مدیر امور مالیاتی .

ماده ( 6 )
کمک کارشناس مالیاتی , از بین کارمندان « سازمان » که دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده انتخاب می شود و وظیفه گرد آوری اطلاعات و تهیه جداول آماری و گزارشات مقدماتی مورد نیاز را بر عهده داشته و نسبت به دقت و کنترل اطلاعات و آمار و گزارشات مزبور مسئولیت داشته و تحت نظر کارشناس مسئول مالیاتی , انجام وظیفه می نماید.

ماده ( 7 )
کاردان مالیاتی , از بین کارمندان « سازمان » با مدرک تحصیلی فوق دیپلم , با حداقل 3 سال سابقه خدمت در شغل کمک کارشناس مالیاتی انتخاب می شود و حداقل یکی از وظایف اصلی « سازمان » را عهده دار بوده و تحت کارشناس مسئول مالیاتی , انجام وظیفه می نماید.

ماده ( 8 )
کارشناس مالیاتی , از بین کارمندان با تحصیلات کارشناسی یا بالاتر , یا حداقل سه سال سابقه خدمت در شغل کاردان مالیاتی انتخاب می شود و حداقل یکی از وظایف اصلی « سازمان » را بر عهده دارد و تحت نظر کارشناس مسئول مالیاتی , انجام وظیفه می نماید .

ماده ( 9 )
کارشناس مسئول مالیاتی , از بین کارمندان « سازمان » با تحصیلات کارشناسی یا بالاتر با حداقل سه سال سابقه خدمت در شغل کارشناس مالیاتی انتخاب می شود و سرپرستی واحد مالیاتی را عهده دار بوده و مسئولیت تایید گزارشات و عملکرد افراد تحت سرپرستی به عهده وی می باشد و تحت نظر رییس گروه مالیاتی , انجام وظیفه می نماید.

ماده ( 10 )
رییس گروه مالیاتی , از بین کارمندان « سازمان » با تحصیلات کارشناسی یا بالاتر با حداقل سه سال سابقه خدمت در شغل کارشناس مسئول مالیاتی انتخاب می شود و سرپرستی واحد مالیاتی را عهده دار بوده و تحت نظر مدیر امور مالیاتی انجام وظیفه می نماید.

ماده ( 11 )
مدیر امور مالیاتی , از بین کارمندان « سازمان » با تحصیلات لیسانس یا بالاتر با حداقل سه سال سابقه خدمت در شغل رییس گروه مالیاتی انتخاب می شود و مسئولیت نظارت بر گروه های مالیاتی و نظارت بر حسن اجرای مقررات را بر عهده دارد.

ماده ( 12 )
در مواردی که حداقل سطح تحصیلات در شرایط احراز مشاغل ماموران مالیاتی , مقطع تحصیلی کارشناسی در نظر گرفته شده است , رشته های تحصیلی مطلوب عبارتند از : حسابداری , بازرگانی , مدیریت , بانکداری , اقتصاد , حقوق و رشته های مشابه حسب تشخیص « سازمان » .

ماده ( 13 )
تطبیق و انتصاب ماموران مالیاتی مشاغل به عناوین شغلی موضوع این آیین نامه به ترتیب زیرمی باشد: الف ـ کمک ممیز با مدرک تحصیلی دیپلم ـ به عنوان کمک کارشناس مالیاتی ب ـ کمک ممیز مالیاتی با مدرک تحصیلی کاردانی ـ به عنوان ـ کاردان مالیاتی ج ـ کمک ممیز مالیاتی با مدرک تحصیلی لیسانس ـ به عنوان ـ کارشناس مالیاتی د ـ ممیز مالیاتی ـ به عنوان ـ کارشناس مسئول مالیاتی ذ ـ سر ممیز مالیاتی ـ به عنوان ـ رییس گروه مالیاتی و ـ ممیز کل مالیاتی ـ به عنوان ـ مدیر امور مالیاتی تبصره 1 ـ در تطبیق و انتصاب و ارتقاء ماموران مالیاتی شاغل فعلی ( در زمان تصویب این آیین نامه ) رعایت شرایط مدرک و رشته تحصیلی الزامی نیست و کلیه ماموران مالیاتی موجود با دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم , کارشناسی و بالاتر در رشته های غیر مطلوب می توانند با رعایت سنوات خدمت و سایر شرایط مربوط , به مشاغل بالاتر ارتقاء یافته و منصوب گردند . تبصره 2 ـ سازمان موظف است حداکثر تا پایان سال 1382 عناوین شغلی قبلی ماموران مالیاتی را به عناوین شغلی جدید تطبیق و احکام کارگزینی آنان را صادر و ابلاغ نماید. تاریخ اجرای احکام مزبور و استفاده از عناوین شغلی جدید از ابتدای سال 1383 خواهد بود و کلیه ی ماموران مالیاتی تا پایان سال 1382 تحت عناوین شغلی فعلی و در چارچوب اختیارات و مسئولیت های محوله انجام وظیفه خواهند نمود .

ماده ( 14 )
انتصاب و ارتقاء ماموران مالیاتی در هر یک از پست های مربوط منوط به گذراندن دوره های آموزشی و موفقیت در آزمون های تعیین شده حسب برنامه آموزشی سازمان خواهد بود.

ماده ( 15 )
در انتصاب به هر یک از رده های شغلی ماموران مالیاتی در شرایط مساوی , اولویت با دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر می باشد .

ماده ( 16 )
انتصاب و ارتقاء ماموران مالیاتی منوط به وجود پست سازمانی و اعلام نظر دادستان انتظامی مالیاتی و با رعایت کامل مقررات این آیین نامه خواهد بود .

ماده ( 17 )
از تاریخ تصویب این آیین نامه کلیه کارمندان مالیاتی که عهده دار وظایف شناسایی , تشخیص , مطالبه و وصول و اداره امور مراجع حل اختلاف مالیاتی می باشند و در مشاغلی غیر از عناوین شغلی ماده فوق اختصاص یافته اند در عداد ماموران مالیاتی تلقی و در صورت احراز شرایط , عناوین شغلی ماموران مالیاتی به آنان تخصیص می یابد .

فصل سوم : شناسایی مودیان و فعالیت های اقتصادی

ماده ( 18 )
شناسایی عبارت است از : مجموعه اقداماتی که جهت شناخت هویت مودیان مالیاتی , نوع , شروع و میزان فعالیت های اقتصادی و سایر منابع درآمد مشمول مالیات آنها , انجام می گیرد.

ماده ( 19 )
ادارات کل یا ادارات امور مالیاتی , حسب مورد موظف اند از طریق اداره یا واحدهای شناسایی مربوط بر اساس سطح سازمانی و محدوده جغرافیایی تحت پوشش , نسبت به شناسایی مودیان و فعالیت های اقتصادی آنها اقدام نمایند .

ماده ( 20 )
ادارات کل یا ادارات امور اقتصادی موظف اند با استفاده از اطلاعات سایر دستگاه ها , مجامع , اتحادیه ها , واحدیابی جغرافیایی و سایر منابع اطلاعات , نسبت به شناسایی و یا تکمیل شناسایی مودیان اقدام نمایند .

ماده ( 21 )
ادارات کل یا ادارات امور مالیاتی موظف اند بر اساس دستورالعمل ابلاغی « سازمان » , کلیه مودیان مالیاتی شناسایی شده را ثبت و به آنها « شماره شناسایی » تخصیص دهند .

ماده ( 22 )
« ماموران مالیاتی » موظف اند در کلیه فرم ها و اوراق مالیاتی مربوط به شناسایی , تشخیص , مطالبه , وصول و اجرا و طرح پرونده در سایر مراجع مالیاتی « شماره شناسایی » مودی ذیربط را درج نمایند .

ماده ( 23 )
حداقل سطح سازمانی مجاز برای انجام مکاتبه و استعلام جهت کسب اطلاعات مورد نیاز در اجرای مواد 230 و 231 « قانون » و سایر مقررات ، رییس گروه مالیاتی می باشد.

ماده ( 24 )
« ماموران مالیاتی » موظف اند در صورت دسترسی به اطلاعات فعالیت های اقتصادی سایر مودیان , مراتب را به ادارات امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند و هم چنین ادارات امور مالیاتی موظف اند در صورت استعلام سایر ادارات امور مالیاتی در خصوص فعالیت های اقتصادی مودیان , در صورت دسترسی به اطلاعات مزبور , مراتب را به اداره امور مالیاتی استعلام کننده اعلام نمایند .

فصل چهارم : رسیدگی و تشخیص

ماده ( 25 )
وظیفه تشخیص ماخذ یا درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات موضوع « قانون » با « سازمان » است و حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا « ماموران مالیاتی » محول می گردد.

ماده ( 26 )
ادارات امور مالیاتی موظف اند در اجرای ماده 158 « قانون » , در چارچوب سیاست ها و دستورالعمل های « سازمان » اظهارنامه های مالیاتی تسلیمی را قبول نموده و تعدادی از آنها را مورد رسیدگی قرار دهند .

ماده ( 27 )
در مورد رسیدگی , تشخیص و مطالبه مالیات های موضوع باب دوم و سوم « قانون » , چنان چه اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان مورد قبول کارشناس مسئول واقع شود و هم چنین در مواردی که مودی از تسلیم اظهارنامه یا ترازنامه و حساب و سود و زیان حسب مورد خودداری نموده و به طور کلی در مواردی که درآمد مودی به طریق علی الراس تشخیص گردد, کارشناس مسئول مالیاتی نظر خود را برای رسیدگی و اظهارنظر به رییس گروه مالیاتی گزارش می نماید. چنان چه رییس گروه مالیاتی پس از رسیدگی , نظر کارشناس مسئول مالیاتی را قبول نماید, مراتب را جهت امضاء و صدور برگ تشخیص به کارشناس مسئول مالیاتی ارجاع و در غیر این صورت با مسئولیت خود نسبت به امضاء و صدور برگ تشخیص که توسط کارشناس مسئول مالیاتی ذیربط تهیه خواهد شد , اقدام می نماید.

ماده ( 28 )
ادارات کل امور مالیاتی می توانند , رسیدگی و تشخیص پرونده مالیاتی مودیان را قبل از مطالبه مالیات به اقتضای اهمیت آنها به ماموران مالیاتی رده های بالاتر از کارشناس مسئول مالیاتی محول نمایند و در این صورت مامور ذیربط با مسئولیت خود نسبت به تهیه گزارش و امضاء و صدور برگ تشخیص اقدام می نماید.

ماده ( 29 )
ادارت کل امور مالیاتی می توانند رسیدگی و تشخیص پرونده های مالیاتی را قبل از مطالبه مالیات به بیش از یک مامور مالیاتی نیز محول نمایند تا به صورت گروهی رسیدگی و تشخیص دهند , در این صورت یک نفر به عنوان مسئول گروه تعیین و مسئولیت هماهنگی , نظارت و تقسیم کار و هم چنین امضاء و صدور برگ تشخیص با او خواهد بود. سایر اعضاء گروه رسیدگی کننده در حدود وظایف و اختیارات محوله مسئول اقدامات انجام شده خواهند بود.

ماده ( 30 )
ادارات امور مالیاتی موظف اند پرونده های مالیاتی مودیانی را که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نموده اند یا اصولاً طبق « قانون » مکلف به تسلیم اظهارنامه در سررسید پرداخت مالیات نیستند , حداکثر ظرف مدت یکسال از مهلت مقرر رسیدگی و مالیات متعلق را مطالبه نمایند. حکم این ماده مانع از مطالبه و وصول مالیات مودیان در اجرای ماده 157 « قانون » نخواهد بود.

ماده ( 31 )
« ماموران مالیاتی » مکلف اند هر گونه تحقیق و رسیدگی که برای آگاهی از وضع مودیان لازم است با رعایت مقررات مربوط به عمل آورند تا بتوانند در مهلت قانونی با توجه به اطلاعات مکتسبه نسبت به تشخیص درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات متعلق اقدام نمایند .

ماده ( 32 )
در موارد تشخیص علی الراس درآمد مشمول مالیات , رعایت نکات زیر الزامی است : 1ـ در اجرای تبصره 2 ماده 97 « قانون » هر گاه طبق اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده , امکان تعیین درآمد مشمول مالیات مودی وجود داشته باشد , درآمد مزبور بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک یا دفاتر مربوط حسب مورد تعیین می گردد. 2ـ در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک یا دفاتر از سوی مودی , تشخیص درامد مشمول مالیات طبق ماده 98 « قانون » باید مستدل و متضمن برآورد کارشناسی ماموران ذیربط بر اساس اطلاعات و قرائن و شواهد مربوط و در حد امکان متکی به اسناد و مدارک باشد.

ماده (33 )
هر گاه « ماموران مالیاتی » در محاسبه درآمد مشمول مالیات یا مالیات متعلق اشتباه کرده باشند , به شرح زیر اقدام خواهد شد : 1ـ قبل از قطعیت درآمد مشمول مالیات , چنان چه اصلاح اشتباه محاسبه منجر به افزایش درآمد یا مالیات بیشتر گردد, با رعایت مهلت مرور زمان و به منظور صدور برگ تشخیص اصلاحی , و در صورتی که اصلاح اشتباه محاسبه فوق منجر به کاهش درآمد مشمول مالیات یا مالیات کمتر گردد بدون رعایت مهلت مرور زمان و به منظور اعلام به مودی, مراتب به اداره امور مالیاتی گزارش می گردد. 2ـ بعد از قطعیت درآمد مشمول مالیات , چنان چه در محاسبه مالیات موضوع برگ قطعی اشتباه شده باشد , مراتب جهت صدور برگ قطعی اصلاحی به اداره امور مالیاتی گزارش خواهد شد. 3ـ در موارد فوق چنان چه گزارش مربوط به تایید مدیر امور مالیاتی برسد و یا در مواردی که برای مدیر امور مالیاتی اشتباه محاسبه محرز شود , طبق دستور وی نسبت به اصلاح اشتباه محاسبه با صدور برگ تشخیص یا قطعی اصلاحی اقدام می گردد. (بر اساس  دادنامه ۴۵۶ مورخ ۲۵/۸/۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مفاد بندهای ۲ و ۳ ماده ۳۳ آئین نامه اجرائی ماده ۲۱۹ ق.م.م ابطال گردیده است.



(بر اساس  بخشنامه ۱۷۹۳۶/۲۰۰مورخ ۹۱/۹/۸(اصلاحیه ماده ۳۳ آئین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم)صادر گردیده است.

ماده ( 34 )
در اجرای مواد 238 و 239 « قانون » در کلیه مواردی که مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص , اعتراض خود را نسبت به آن تسلیم نماید مدیر امور مالیاتی موظف است با انجام رسیدگی مجدد که بر اساس دلایل و اسناد و مدارک مودی انجام خواهد گرفت , مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و به شرح قسمت اخیر ماده 238 « قانون » اقدام نماید. به اسناد حکم این ماده , پرونده مالیاتی پس از طی مراحل فوق در صورت عدم توافق با مودی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد , مگر آن که برگ تشخیص ابلاغ قانونی شده باشد و مودی ظرف 30 روز اعتراض خود را تسلیم ننموده باشد در این صورت پرونده ظرف 30 روز بدون طی مراحل فوق توسط اداره امور مالیاتی به هیئت حل اختلاف ارجاع خواهد شد . تبصره ـ اجرای حکم این ماده در صورتی که رسیدگی مجدد مسئول مربوط منجر به توافق نگردد مانع از رسیدگی مسئول بالاتر حداکثر تا سطح مدیر کل با رعایت مهلت مقرر در « قانون » نخواهد بود.

ماده ( 35 )
« ماموران مالیاتی » موظف اند در صورت استعلام مودی از نحوه تشخیص یا محاسبه مالیات , تصویر گزارش نهایی که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است را , به مودی تسلیم نمایند.

ماده ( 36 )
برگ تشخیص مالیات برای هر مودی در سه نسخه تنظیم و در موقع ثبت و صدور آن در دفتر « اداره امور مالیاتی » , نام مودی , نحوه تشخیص , ماخذ محاسبه‌ , سال و مالیات تعیین شده با حروف در ستون مربوط نوشته می شود . تبصره 1ـ برگ مطالبه یا محاسبه مالیات فاقد شماره ثبت , از درجه اعتبار ساقط است. تبصره 2ـ برگ اصلاحی تشخیص نیز باید به ترتیب فوق در دفتر اداره امور مالیاتی ثبت گردد.

ماده ( 37 )
در اجرای بند 2 ماده 97 « قانون » , « ماموران مالیاتی » مکلف اند تاریخ مراجعه به محل , جهت رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک را کتباً به مودی ابلاغ نمایند و فاصله تاریخ تا روز مراجعه در هیچ مورد نباید کم تر از یک هفته و بیشتر از 15 روز باشد , و در صورت تقاضای مودی مشروط به عذر موجه , مهلت مزبور تا 5 روز بیشتر تمدید می شود . تبصره ـ روزهای مصادف با تعطیلی یا تعطیلات رسمی و عمومی کشور نباید تا تاریخ مراجعه تعیین گردد.

ماده ( 38 )
در مواردی که در اجرای ماده 272 « قانون » , سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی ایران , حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی عهده دار رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مودی می شوند , رعایت ضوابطی که توسط « سازمان » , در نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی تعیین می شود , الزامی است.

ماده ( 39 )
در اجرای مقررات تبصره 2 ماده 272 « قانون » گزارش حسابرسی مالیاتی ارائه شده به وسیله حسابداران رسمی مستلزم ارائه گزارش حسابرسی مالی نمی باشد.

ماده ( 40 )
در اجرای مقررات بند 2 ماده 97 « قانون » چنان چه ظرف مهلت مقرر در تبصره 1 ماده 272 « قانون » نامه درخواست اسناد و مدارک و دفاتر از سوی مامور مالیاتی ابلاغ گردد. مودیانی که با توجه به مقررات موضوعه , حسابرسی مالیاتی صورت های مالی خود را به حسابداران رسمی ارجاع نموده اند , مکلف اند مراتب را کتباً در پاسخ نامه مذکور به مامور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند , در غیر اینصورت اسناد و مدارک و دفاتر را جهت ارائه و رسیدگی به ماموران مالیات در موعد مقرر آماده نمایند.

ماده ( 41 )
چنانچه در گزارش حسابرسی مالیاتی حسابداران رسمی یا موسسات حسابرسی موارد تخلفی مبنی بر عدم رعایت مقررات قانونی و ضوابط تعیین شده در نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی « سازمان » مشاهده شود « اداره امور مالیاتی » ذیربط مراتب را به دادستانی انتظامی مالیاتی حسب مقررات گزارش می نماید. دادستان مالیاتی موظف است در صورت احراز تخلف موضوع را به رییس کل « سازمان » اعلام نماید. رییس کل « سازمان » در صورت لزوم , مراتب را جهت رسیدگی به جامعه حسابداران رسمی اعلام خواهد نمود .

فصل پنجم : مطالبه و وصول

ماده ( 42 )
در کلیه مواردی که به تجویز مواد « قانون » صدور گواهی پرداخت مالیات , مفاصاحساب و گواهی عدم شمول مالیات مقرر گردیده است . گواهی های مزبور مشترکاً با امضای کارشناس مسئول مالیاتی و رییس گروه مالیاتی مربوط صادر خواهد گردید.

ماده ( 43 )
در هر مورد که مطابق مقررات و « قانون » میزان درآمد یا ماخذ مشمول مالیات قطعی گردد اداره امور مالیاتی برگ مالیات قطعی را در سه نسخه با درج نام مودی , میزان درآمد , ماخذ مشمول مالیات , نحوه و تاریخ قطعیت و سایر موارد مندرج در فرم تنظیم می نماید .

ماده ( 44 )
« سازمان » , خزانه داری کل کشور و بانک ملی ایران موظف اند حداکثر ظرف مدت یک سال تمهیداتی فراهم آورند تا پرداخت مالیات به حساب های مربوط نزد بانک ملی ایران با استفاده از سیستم یکپارچه مناسب به نحوی انجام گیرد که مستلزم مراجعه مودیان به شعب خاص یا مراجعه به منظور اعلام پرداختی به ادارات امور مالیاتی نباشد.

ماده ( 45 )
در مواردی که بنا به اعلام اشخاص ثالث , درآمدهای کتمان شده مشمول مالیات شناسایی و مالیات متعلق مطالبه و وصول گردد « سازمان » می تواند نسبت به تخصیص و پرداخت پاداش متناسب با اطلاعات مکتسبه و مالیات وصولی از درآمد اختصاصی موضوع ماده 217 « قانون » در وجه اشخاص مزبور , اقدام نماید.

ماده ( 46 )
در مواردی که به موجب مقررات و « قانون » مالیات و سایر وجوه مربوط قابل استرداد به مودی باشد با تایید مدیر امور مالیاتی طبق مقررات در وجه ذینفع پرداخت خواهد شد . نحوه استرداد به موجب دستورالعمل مشترک « سازمان » و خزانه داری کل کشور تعیین می گردد.

فصل ششم : سایر مقررات

ماده ( 47 )
ادارات امور مالیاتی مکلف اند . کلیه اوراق و فرم های مقرر در « قانون » و هم چنین هر نوع نوشته ای را که از طرف مودی به اداره امور مالیاتی تسلیم و یا ارسال می شود در دفتر اداره امور مالیاتی ثبت و رسید آن را با قید شماره ثبت دفتر و مشخصات اسناد ضمیمه به مودی تسلیم نمایند و طبق مقررات « قانون » و آیین نامه های اجرایی آن , اقدام لازم را معمول دارند . درآمد یا سود و زیان و حساب درآمد هزینه بر حسب مورد درج شده است باید در دفتر اداره به حروف قبت شود .

ماده ( 48 )
« سازمان » می تواند نمایندگان خود را در هیئت های حل اختلاف مالیاتی از بین کارمندان شاغل واجد شرایط در « سازمان » با حفظ پست سازمانی طبق مقررات انتخاب نماید.

ماده ( 49 )
رای هیئت حل اختلاف مالیاتی در مواردی که درآمد مشمول مالیات مورد اختلاف باشد باید متضمن مبلغ درآمد مشمول مالیات و مالیات متعلق و در سایر موارد , ماخذ مشمول مالیات و مالیات متعلق باشد.

ماده ( 50 )
رییس کل « سازمان » می تواند اعضاء شورای عالی مالیاتی را از بین کارکنان شاغل در وزارت امور اقتصادی و دارایی « سازمان » یا سایر سازمان ها و واحدهای تابعه آن , با حفظ پست سازمانی و با رعایت سایر مقررات مربوط پیشنهاد نماید.

ماده ( 51 )
رییس کل سازمان می تواند اعضاء هیئت عالی مالیاتی را از بین کارمندان شاغل واجد شرایط در سازمان , با حفظ پست سازمانی طبق مقررات نیز پیشنهاد نماید.

ماده ( 52 )
هیئت عالی انتظامی مالیاتی موظف است در موارد ارجاعی از سوی رییس کل سازمان مبنی بر رسیدگی به تخلفات افراد مذکور در ماده 262 قانون , موضوع را به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و رای مقتضی را صادر نماید.

ماده ( 53 )
هیئت عالی انتظامی موظف است در موارد نفی صلاحیت قطعی دایمی افراد مذکور در ماده 262 قانون , طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری , رای لازم در خصوص نحوه ی قطع رابطه استخدامی متخلف با سازمان را صادر نماید.

ماده ( 54 )
در اجرای بند الف ماده 59 قانون برنامه سوم اقتصادی , اجتماعی , سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده 219 قانون کلیه بخشنامه ها , دستورالعمل ها و رویه های اجرایی که توسط سازمان جهت اجرای قانون مقرر می شود برای کلیه واحدهای تابعه سازمان ماموران مالیاتی و مودیان لازم الاتباع است.

این آئین نامه در 54 ماده و 7 تبصره بنا به پیشنهاد شماره 9268 مورخ 15/10/82 سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 20/10/82 به تصویب رسیده





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.